18 Aralık 2011 Pazar

LOTUS ESPRIT

    

      Yeni bir yazıda tekrardan merhaba. 


    Bu yazıda sizlerle detaylı incelemesini paylaşacağım araba, yine Türkiye sınırları içerisinde sokaklarda pek sık rastlayamadığımız, benim de gerçekten çok ilgimi çeken köşeli tarz sivri hatlara sahip spor otomobillerin bir temsilcisi olan LOTUS ESPRIT.


    Arabanın tanıtımına geçmeden önce, sizinle ''LOTUS''  firmasıyla ilgili ufak bir kaç bilgi paylaşmak istiyorum;


   Sağ tarafta amblemini gördüğünüz LOTUS firmasi, aslen 1952 yılında İngiltere'de, kendisi bir mühendis olan Colin Chapman tarafından, Lotus Mühendislik Limited Şirketi adıyla kurulmuş. O günden bu zamana genelde iki kişilik spor otomobiller konusunda faaliyet gösteren firma şu anda Malezya kökenli ''PROTON''  firmasının çatısı altında bulunmaktadır. Elan, Esprit, Exige , Elise gibi modelleri olan firmanın bugün inceleyeğimiz Esprit modeline gelecek olursak,


Vasıta / Otomobil / Lotus / Esprit / S4
Vasıta / Otomobil / Lotus / Esprit / S4

 Vasıta / Otomobil / Lotus / Esprit / S4
    Yukarıda 5. seri modelini gördüğünüz Esprit, keskin hatları, açılır kapanır ön farları gibi ilk bakışta dikkatimizi çeken dış tasarım özellikleriyle genel olarak 90'lı yılların coupe spor otomobil çizgisini yansıtıyor.


   Lotus Esprit'in bu modelinin 90 lı yıllarda aynı şekilde çok popüler olan Lamborghini'nin Diablo modeliyle çok benzediğine yönelik yorumlar duyabilirsiniz. Bu yorumlara kısmen katılmakla beraber, yine de bu arabayı çok sevdiğim için ikisinin yerinin farklı olduğunu belirterek aşağıda iki modele de ait fotoğrafları paylaşıyorum ve yorumu size bırakıyorum:



          Lamborghini Diablo                                               Lotus  Esprit
    


    1976'da ilk üretimine başlanan arabanın 2004 yılına kadar 5 farklı kasasını görüyoruz. 
 2004 yılından sonra üretimine günümüze adar ara verilen araba, 2013'de tekrar baştan aşağıya yenilenmiş yeni tasarımıyla galerilerdeki yerini alacak. Arabanın 1976'da ilk çıkan modelinden günümüze kadar geçirdiği değişimi aşağıdaki fotoğraflarda görebilirsiniz;
  
File:Lotus Esprit S1 1977 Fed.jpgS1 (1976-1979)
File:Lotus Esprit S2 1980.jpgS2 (1978-1981)
File:Lotus Esprit 1981-1987 frontright 2009-04-18 U.jpgS3 (1981-1986)
File:1988 Esprit Turbo side view.JPGS4 (1986-1993)

File:Lotus Esprit V8 1.jpgS5 (1993-2004)

Aracın önümüzdeki 2013 yılı için çıkardığı yeni konsepti ise şöyle:





    Lotus Esprit'i iç tasarım anlamında pek başarılı bulduğum söylenemez. Spor bir otomobile göre fazla sade tasarımlı olan arabanın, sadece iki kişilik olan iç kabininde yüksek orta konsola oturtulmuş gereksiz yüksek vites kolu yerine daha ufak joystick bir vites konulabilirmiş bence. Direksiyonu ve hız göstergeleri de aynı şekilde çok gösterişli değil. Aşağıdaki videoda arabanın iç dizaynı işe ilgili daha geniş bilgi edinebilirsiniz:



   Aracın özellikle 5. versiyonunun üstüne yoğunlaştığım bu yazıda, size biraz da arabanın motor özelliklerinden bahsetmek istiyorum. GT3, S4 ve V8 olmak üzere 3 çeşit benzinli motor seçeneği olan arabanın motor özelliklerini şöyle özetleyebiliriz:


GT3


1973 cc motora 240 hp güce sahip GT3 modeli, 3750 rpm(devir) ile 290 Nm güç üretiyor. Maximum hızı 263 km/saat ve 0'dan 100' e 5.1sn de ulaşabiliyor. Bu kadar güçlü bir motora göre yakıt tüketimi de fazla olan araba, 14.9 lt/100km yakıt tüketimine sahip.


S4


2.2 lt motora ve 264 hp güce sahip model, 5. seri Esprit modellerinin en çok tutulan ve en çok adı bilinen versiyonu. 0-100 aralığını 4.7 saniyede alabilen arabanın maksimum hızı ise GT3 modeliyle aynı.Araç 5 ileri manuel vitese sahip.


V8


Esprit'in bu en kuvvetli motora sahip modeli, 355 hp gücünde ve 3506cc motora sahip. Manuel 5 vitesli olan araba, 100km'de yaklaşık 17.8 litre yakıt tüketiyor.




    Yazının başında da bahsettiğim gibi Lotus Esprit'i Türkiye'de bulabilmek maalesef zor. 2. el araba sitelerinde tek tük satılık ilanlarına rastlayabileceğiniz arabanın, 1993-1998 yılları arasında değişen modellerini piyasasına göre 45.000-50.000$ civarında bulabilmek mümkün.


  Yeni bir yazıda görüşmek üzere...


  EMRE YAZGANOĞLU

  





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder